Orthomoleculair betekent gezonde moleculen.   In de orthomoleculaire geneeskunde is het uitdrukkelijk zo dat er gewerkt wordt met stoffen die normaal ook in het lichaam worden gebruikt en kunnen worden verwerkt.

De orthomoleculaire voedingsleer richt zich erop de lichaamscellen te voorzien van alle bouwstoffen die nodig zijn om optimaal te kunnen functioneren en gezond te blijven. Om ziekten te voorkomen is het vernieuwen van cellen (een goede celopbouw) noodzakelijk. Wanneer een cel beschadigd is vernieuwt deze zich, maar met onvolwaardige voeding blijft deze beschadigd.

Een orthomoleculair voedingspatroon brengt balans op zuur-base niveau, in de hormoonhuishouding, op het niveau van de neurotransmitters, het immuunsysteem, de darmflora en de bloedsuikerspiegel.

Voorkomen is beter dan genezen is kenmerkend voor orthomoleculaire voeding.

Het is heel simpel; wanneer je gezond bent wordt je minder snel ziek. En wordt je toch ziek, dan zul je sneller herstellen.

Waarom is orthomoleculaire voeding zo belangrijk ?

De kwaliteit van onze voeding is achteruitgegaan door milieuvervuiling en de vele bewerkingsprocessen die tegenwoordig toegepast worden op ons eten. Hierdoor vind je in de supermarkt tegenwoordig meer vulling dan voeding (voeding zonder voedingsstoffen). Dit met ziektes en uitputting van het lichaam als gevolg.

Ons Westerse voedingspatroon bevat teveel bewerkt voedsel, teveel geraffineerde suikers, teveel (bewerkt) vlees, teveel zuivel, etc. Wist je dat deze voeding de kans op een depressie met wel 55% verhoogt? Om maar niet te zwijgen over alle welvaartsziekten waar we mee te maken hebben.

Door je lichaam goed te onderhouden zul je een energieker en actiever leven ervaren. De weerstand verbetert aanzienlijk, waardoor bacteriën en virussen geen kans hebben. Door een betere weerstand ben je beter beschermd tegen virusaanvallen.

Neem de verantwoording over je eigen gezondheid en schakel over naar orthomoleculaire voeding.

Hoe ziet een orthomoleculair voedingspatroon eruit?

Om iemands biochemie op een juiste manier te kunnen beoordelen is het noodzakelijk speciale bloedonderzoeken te doen om de nutriënten (vitaminen, mineralen, aminozuren, vetzurenprofiel) te bepalen. Hoe ziet een algemeen orthomoleculair voedingsadvies eruit?

  • Biologische (dynamische) voeding
  • Geen of weinig gebruik van vlees en dierlijk vet. Aanbevolen wordt dan biologisch vlees te gebruiken.
  • Geen gebruik van industrieel bereide en geraffineerde voeding.
  • Weinig koffie en alcohol.
  • Zure melkproducten met rechtsdraaiende melkzuren (met probiotica= darmflorabacteriën).
  • Ruim gebruik van biologische groentesappen.
  • Ruim gebruik van vers fruit (biologisch) en verse groenten (biologisch; 400 tot 800 gram per dag, waarvan een deel als rauwkost)om aan antioxidanten te komen.
  • Geen gebruik van suiker en suikerhoudende voedingsmiddelen.
  • Geen gebruik van zoetstoffen.
  • Ruim gebruik van ongeraffineerde koudgeperste oliesoorten (lijnolie, pompoenolie, olijfolie, omega 3 drinkolie).
  • Ruim gebruik van vette vissoorten.
  • Een juiste kooktechniek om de gekozen kwaliteitsvoeding te waarborgen tot op het bord (om het verlies van essentiële voedingsstoffen te voorkomen).
  • Ruim gebruik van volle hele graanproducten (zilvervliesrijst, quinoa, haver, gerst e.d.) en volkoren producten (ongezoete muesli).
  • Ruim gebruik van verse ongebrande noten en zaden.
  • Gebruik van roomboter i.p.v. margarine.
  • Een overwegend basische voeding. Het zuur-base evenwicht wordt goed in de gaten gehouden. (zuurgraad waarde bepalingen).
  • Kruidenthee, medicinale thee
  • Beperken van koe-kaas en de hoeveelheid zuivel om de calciumverhouding niet te verstoren. Ruim gebruik van bladgroenten (i.v.m. magnesium). Extra vitamine C kan geadviseerd worden om de nitraten te ‘neutraliseren’.

Ook kan geadviseerd worden extra voedingsstoffen zoals antioxidanten (vitamine C, bètacaroteen, vitamine A, vitamine E, lycopeen, alfaliponzuur, selenium, zink e.d.), vitaminen B, mineralen, aminozuren en vetzuren in tablet, poeder, vloeistof of capsulevorm te nemen als blijkt dat hieraan een tekort is (n.a.v. een bloedonderzoek, slechte voedingsgewoonten, een onbalans van een biochemische proces dat klachten geeft). Er kan ook gekozen worden dit niet door middel van supplementen te doen, maar door middel van verrijkte voedingsrecepturen.

Voor wie is het bedoeld ?

  • Voel je je altijd moe?
  • Heb je gezondheidsproblemen door stress?
  • Heb je buikpijn?
  • Kun je moeilijk slapen?
  • Kan je moeilijk voedsel verteren?
  • Heb je last van de menopauze?
  • Heb je allergieën?
  • Heb je artritis?

Voor een volledig overzicht zie ook de symptomenwijzer.
Aarzel niet en vraag een analyse aan.

Sluit Menu
×
×

Winkelmand