HOE LEVERVERVETTING AANPAKKEN MET MMT, vetrijk dieet ?

Voeding- en lifestylekeuzes spelen een cruciale rol bij het bestrijden van leververvetting.
En eigenlijk werkt het bestrijden van leververvetting net zoals je overgewicht wil bestrijden. Het is dezelfde manier waarop je diabetes wil bestrijden. Het is dezelfde manier waarop je insulineresistentie wil bestrijden.

Je snap het punt nu waarschijnlijk wel… Als je non- alcoholische leververvetting tegen wil gaan moet je ervoor zorgen dat je bloedwaarden beter worden, zodat er minder vetzuren én suiker in je bloed zit. Je moet ervoor zorgen dat je minder buikvet hebt zodat er minder kans op ontstekingen is bij de organen.

Verschillende onderzoeken tonen aan dat gewichtsverlies een aanzienlijke verbetering teweeg kan brengen voor non-alcoholische leververvetting. Een gewichtsverlies van 3 tot 5% liet al veelbelovende resultaten zien. Om een daadwerkelijke ontsteking van de lever tegen te gaan is volgende onderzoekers een gewichtsverlies van ongeveer 10% nodig.

Een dieet met weinig of geen koolhydraten is enorm effectief om het lichaamsvet te verminderen. Mensen die het dieet volgen hebben over het algemeen minder honger en verlangen minder naar zoetigheden.

Dit komt onder anderen omdat het MMT (vetrijk) dieet je bloedsuikerspiegel op een natuurlijke manier verlaagt en constant houdt. Op deze manier krijg je minder last van schommelingen in de suikerspiegel die normaliter trek in zoetigheid opwekken.
Hiermee verbeter je ook de insulinegevoeligheid.

Mensen die een ongezond standaard Westers dieet volgen draaien op suikers en koolhydraten. De energie wordt opgeslagen in de lever en spieren als glycogeen. De glucose dat niet gebruikt wordt als energie wordt opgeslagen als vet.

Bij een vetrijk dieet worden weinig tot geen koolhydraten gegeten waardoor de glycogeenvoorraden niet aangevuld worden. De glycogeenvoorraden raken vervolgens leeg.

Het lichaam moet vervolgens op zoek naar een andere energiebron.

Het lichaam kiest vervolgens voor vetten als energiebron. De energie is nodig voor de basisfuncties van het lichaam maar ook voor alle andere activiteiten. De vetten zijn meer uit de buikstreek afkomstig, waardoor het buikvet sneller afneemt.

Uit 10 onderzoeken waaraan 238 proefpersonen meededen bleek dat een koolhydraatarm voedingspatroon inderdaad leidde tot minder vetophoping in de lever.

Wat echter ook bleek is dat bepaalde leverenzymen (AST, ALAT, GGT) verhoogd bleven, zoals ze dat bij patiënten bij non-alcoholische leververvetting ook zijn. Bij sommigen die een koolhydraatarm dieet volgden gingen de enzymen wel omlaag, terwijl bij anderen het bloed nog steeds verhoogde waarden van deze enzymen liet zien.

Hier kunnen twee verklaringen voor worden aangedragen. Ten eerste duurt het bij sommige mensen langer om zich aan te passen aan koolhydraatarme eetwijze, waardoor het simpelweg langer kan duren voordat er zichtbare resultaten optreden.

De tweede verklaring is dat het issue van darmflora niet goed is ondervangen met het soort dieet dat is toegepast.

Voor sommigen is een koolhydraatarme eetwijze een soort vrijbrief om los te gaan met spek, kaas en eieren, terwijl er geen aandacht wordt geschonken aan groenten en vezels!
Dit kan funest zijn voor je darmflora, die baat kunnen hebben bij vezelrijke groenten.
Onderstaande rolletjes van spek, kaas en eieren zijn technisch gezien natuurlijk vetrijk. Koolhydraatarm en genoeg vetten, maar ook vrijwel volledig vrij van voedingsvezels.
Het is dan ook cruciaal om een gebalanceerd en voedzaam dieet na te streven.

CONCRETE STAPPEN OM JOUW LEVER TE HERSTELLEN

Je hebt nu een compleet beeld van de oorzaak van non-alcoholische leververvetting, wat je ertegen kunt doen en wat er kan gebeuren als je er niets tegen doet. lees : leververvetting

Een correct vetrijk (en vezelrijk!) voedingspatroon toont veelbelovende resultaten en als onderdeel van een stappenplan kun je het gebruiken om jouw lever te doen herstellen van vervetting. Ik zal deze stappen nu voor je uiteenzetten

1. BEPERK KOOLHYDRAATCONSUMPTIE

Beperkt je koolhydraatconsumptie tot ongeveer 5% van je dagelijkse calorieen. Door suikers en koolhydraten dusdanig te beperken zal je bloedsuikerspiegel en je insulinepeil dalen.

Dit zal op den duur ook een positieve invloed hebben op triglyceridenwaarden van het bloed. Hoe lager deze waarden liggen, hoe minder vetten er hoeven te worden opgeslagen door de lever.

Onderzoek heeft aangetoond dat gedurende een periode van 4 weken een laag KH dieet kan zorgen voor afname van 25% in bloedtriglyceriden!
Je lever zal je dankbaar zijn!

2. VOED JEZELF MET VEZELS

Een van de oorzaken van non-alcoholische leververvetting is een slechte toestand van de darmflora. Endotoxinen die ontstaan in de darmen kunnen voor ontstekingsreacties zorgen. Dit kan directe gevolgen hebben voor je insulinegevoeligheid.

Zorg er daarom voor dat je altijd genoeg vezels binnenkrijgt tijdens een MMT (vetrijk) dieet. Het is natuurlijk wel zo dat je granen en enkele fruitsoorten schrapt uit je dagelijkse voeding, maar dat hoeft niet te betekenen dat je geen vezels meer binnen krijgt.
Een makkelijker manier om vezels binnen te krijgen? Verwerk bladgroenten in je gerechten.

3. VOED JEZELF MET GEZONDE VETTEN

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat omega-3-vetzuren het vetgehalte in de lever kunnen verminderen en ook ontstekingen in de lever kunnen tegengaan.
Hieronder vind je een aantal voedingsbronnen die veel omega-3’s bevatten.

  • Zalm:4023 mg per portie
  • Levertraan:2664 mg per portie
  • Sardientjes:2205 mg per portie
  • Anchovies:951 mg per portie
  • Chiazaad:4915 mg per portie
  • Walnoten:2542 mg per portie
  • Lijnzaad:2338 mg per portie

Andere soorten voeding met veel omega-3 (DHA/EPA) zijn meest voeding uit de zee. Maar ook vlees, eieren en zuivel van grasgevoerde en vrije uitloop dieren bevatten prima hoeveelheden.
Ook de avocado is een ontzettend goede optie om als standaard voedingsmiddel op te nemen in je dagelijkse dieet.

Avocado’s kunnen namelijk bijdragen aan gezonde cholesterol- en triglyceridenwaarden.

Het is duidelijk dat non-alcoholische leververvetting samengaat met verschillende onderdelen van het metabool syndroom, dus je lever zal jouw dagelijkse avocado met open armen ontvangen!

Uit verschillende onderzoeken bleek dat het eten van avocado’s zorgen voor:

  • Verminderd totaalcholesterol
  • Verminderde triglyceriden tot 20%
  • Verminderd LDL-cholesterol tot 22%
  • Meer gezond HDL-cholesterol tot 11%

4. GEBRUIK LEVERONDERSTEUNENDE SUPPLEMENTEN

Er zijn een aantal supplementen verkrijgbaar waar een bewezen positieve invloed op de lever aan wordt toegeschreven.

  • Probiotica

Een goed probioticasupplement kan bijdragen aan een betere darmflora. Zoals we hebben geconstateerd in dit artikel is dit een belangrijke voorwaarde voor een gezonde leverfunctie .

  • Melkdistel

Het werkzame bestanddeel van melkdistel is silymarine. Dit is een stofje dat bepaalde gifstoffen weer te neutraliseren in de lever.

Wetenschappelijk laboratoriumonderzoek suggereert dat silymarine bijdraagt aan het herstel van levercellen, ontstekingen tegengaat en daarnaast de levercellen ook beschermt tegen schadelijke invloeden van gifstoffen.

  • Spirulina

Ook het gebruik van spirulina, een algensoort die verkrijgbaar is in poeder of tabletvorm, toont zich veelbelovend om de gezondheid van de lever te verbeteren, specifiek met betrekking tot een ontstoken lever.

5. KOM IN BEWEGING

In dit artikel heb ik voornamelijk de ‘voedingkant’ van het leververvettingsverhaal belicht. Een onderdeel van de lifestyleverandering die je door zult moeten voeren om de kans op leververvetting tegen te gaan is lichamelijk actiever te worden of actief te blijven.

Regelmatige lichaamsbeweging kan bijdragen aan een verbeterde insulinegevoeligheid, bloedruk en verbeterde bloedwaarden zoals cholesterol en triglyceriden .

6. GUN JE LEVER WAT RUST, DRINK MINDER ALCOHOL

In een eerder artikel besprak ik al het effect van alcohol op de lever.

Het kan de lever ontregelen en hiermee ook vervetting in de hand werken. Als je dus leververvetting wil bestrijden, dan is het raadzaam om je lever wat rust te gunnen en minder (of geen) alcohol te drinken.

TOT SLOT

Ik heb besproken wat non-alcoholische levervetting inhoudt en geconstateerd dat het een veelvoorkomende leveraandoening is.

Daarna is besproken hoe leververvetting ontstaat als alcoholmisbruik niet de leidende oorzaak is. Drie voornaamste oorzaken zijn:

  • Voeding & Lifestyle
  • Gezondheid van de darmen
  • Genetische factoren

Non-alcoholische leververvetting blijkt sterk samen te hangen met andere factoren die vaak duiden op metabool syndroom:

  • Slechte cholesterolwaarden
  • Hoge triglyceridenwaarden
  • Buikvet
  • Diabetes type 2 of insulineresistentie
  • Hoge bloedruk

De manier om non-alcoholische leververvetting tegen te gaan is dan ook dit op dezelfde manier te doen zoals je overgewicht bestrijdt. Met een gebalanceerd en voedzaam dieet.

Het MMT Dieet is hier bij uitstek geschikt voor, omdat het de insulinegevoeligheid kan herstellen, bloedwaarden kan verbeteren en buikvet snel kan verminderen.

Als onderdeel van een stappenplan kan het een succesformule vormen om non-alcoholische leververvetting terug te draaien. Deze stappen zien er als volgt uit:

  1. Volg een koolhydraatarm dieet
  2. Zorg ervoor dat je genoeg vezels binnenkrijgt om je darmen te ondersteunen
  3. Voed jezelf met gezonde vetten, met name omega-3-vetzuren zijn zeer geschikt
  4. Gebruik levervriendelijke supplementen zoals probiotica, melkdistel en spirulina
  5. Kom dagelijks in beweging
  6. Beperk alcoholgebruik

Met deze tips is het in veel gevallen slechts een kwestie van tijd dat je lever opknapt. De lever is wat dat betreft een verbazingwekkend orgaan met een indrukwekkend herstelvermogen.

Door het van de juiste voedingstoffen en fysieke steun te geven kun je een van je belangrijkste organen weer herstellen!

Wil je meer weten over de voedingsmiddelen die je kunt inzetten om dit mogelijk te maken? Neem alvast hier een kijkje.

Sluit Menu
×
×

Winkelmand