Veel mensen denken met een crash dieet in een paar weken ‘even’ een paar kilo vet kwijt te kunnen raken. Alhoewel dit niet waar is gelooft men het toch. De belangrijkste reden hiervoor is dat mensen vals worden voorgelicht door verkopers van supplementen en diëten. Ook worden we allemaal belazerd met ‘voor-en-na-foto’s’ van mensen die beweren in korte tijd veel te zijn afgevallen terwijl dit in werkelijkheid langer geduurd heeft. Wat moet je weten om een realistische kijk hierop te krijgen?

GRENZEN

De natuur kent overal bepaalde grenzen in. Zo is er ook een grens aan het aantal calorieën dat je per dag uit je eigen vetmassa kunt halen. Dit blijkt verbonden te zijn aan het aantal kilo’s vet dat je hebt. Je kunt per kg vet dat je hebt ongeveer 70 kcal per dag gebruiken, zo blijkt uit onderzoek . Als je weet dat 1 gram vet 9 kcal is dan is 70 kcal 7,8 gram vet. Per kilo lichaamsvet kan je dus maximaal 7,8 gram vet per dag verliezen. Hieronder zie je tabel waarin je snel kunt zien wat je vetmassa waard is in termen van calorieën en af te vallen vet.

Afvallen gaat steeds minder snel

Bovenstaande tabel verklaart waarom je steeds minder snel afvalt. In het begin, toen je 20 kilo vet had kon je elke week een kilo vet verliezen, en nu je nog maar 14 kilo vet hebt kan je nog maar 750 gram afvallen. Dit is normaal en gezond. Een bodybuilder met een vetpercentage van 8% kan er een paar weken over doen om een paar honderd gram vet te verliezen om zodoende op 7% vet uit te komen. Te snel en dus spiermassa afvallen is voor hem immers geen optie. Dit komt wederom opnieuw doordat het aantal gram vet dat je kunt verbruiken regelrecht afhankelijk is van het aantal kilo’s vet dat je hebt.

That’s it!

Iedereen die zegt dat je sneller dan in dit tempo af kunt vallen liegt of bedoelt hiermee ook je magere massa en vocht. Je magere massa bestaat o.a. uit je spiermassa en wil je niet kwijtraken. Vocht soms wel. Dagelijkse schommelingen in je gewicht zijn meestal te wijten aan vocht en darminhoud en niet aan vet. Laat je er dan ook niet door gek maken.

De eerste kilo’s

Wanneer je net begint met een calorisch tekort is de kans groot dat je wat opgeslagen energie in de spieren (glycogeen) gaat aanspreken. Volwassenen kunnen ongeveer 400 gram glycogeen hebben, afhankelijk van de spiermassa. Bij het verbruiken van dit glycogeen wordt water gebruikt. Hierdoor verlies je per gram glycogeen ook ongeveer 2 tot drie gram water. Dit kan dus oplopen tot een gewichtsverlies van zo’n 1,5 kilo. Dit motiveert natuurlijk wel maar houd er rekening mee da dit geen vet is, maar glycogeen en vocht. Voor het verliezen van vet gelden de regels uit de tabel.

Wees niet te hebberig !

Zoals hierboven al gezegd kent de natuur bepaalde grenzen. Zo is er ook een limiet aan wat je per dag minder kunt gaan eten. Wat ik niet wil hebben is dat je als lezer met 30 kilo vet denkt dat je dagelijks 2100 kcal minder kunt eten (of kunt verbruiken met sporten). Je lichaam functioneert het beste wanneer je minimaal het aantal kcal van je basis-metabolisme eet. Neem gerust contact met me op als je hierover advies op maat wilt.

Sluit Menu
×
×

Winkelmand