HOE REAGEERT JE LICHAAM ALS JE HORMONEN UIT BALANS ZIJN?

Ons lichaam is geniaal. Het zal er alles aan doen om ons te laten overleven, ook als je hormonen uit balans zijn. Je lichaam doet er alles aan om jou door te laten gaan, ook al moet het daarvoor bepaalde functies opofferen. Daardoor krijg je hoofdpijn, migraine, rugpijn, vermoeidheid, minder zin in seks, stemmingswisselingen, depressiviteit, prikkelbaarheid en slaapproblemen.

De meeste vrouwen hebben de oplossing daarvoor gezocht in chocolade, koffie en energiedrankjes. Alles om maar door te kunnen gaan. Daar helpen we ons lijf niet mee, maar brengen we het alleen maar verder af van waar we naartoe willen. Langzaam komt er een burn-out of bijnieruitputting in zicht. En ook dat gewicht raak je maar niet kwijt. Je lichaam houdt het vast om te kunnen overleven. 

Nu kan dit gebeuren doordat er te veel van het hormoon Oestrogeen wordt aangemaakt of dat je lichaam te weinig progesteron aan maakt of een combinatie van beide. Het is zo dat vanaf ons 35e jaar ons lichaam minder progesteron gaat aanmaken vandaar dat je ook vanaf deze leeftijd de stemmingswisseling klachten ziet ontstaan.

We moeten er dus voor gaan zorgen dat deze hormonen weer in balans komen , oestrogeen ten opzicht van progesteron en zorgen dat we dus gaan werken aan de oestrogeendominantie.

Wat kun je er nu zelf aan doen, een aantal tips :

  • Verminder de oestrogeendominantie door puur en onbewerkt, bewerkte te gaan eten
  • Kijk naar je stress levels wat kun jij daar aan doen, wat heb je zelf in de hand
  • Zorg voor voldoende nachtrust
  • Vermijd de Xeno oestrogenen,  zoals bestrijdingsmiddelen, weekmakers in plastic,
  •  anticonceptie medicijnen en zware metalen, kijk dus ook wat smeer je op lichaam, waar was jij je haren mee?
  • Vermijd Soja producten, deze verhogen je oestrogenen
  • Zorg voor goede werking van je lever, je lever moet de afvalstoffen afvoeren ontgiften.
  • Als jij overgewicht hebt, zorg ervoor dat je vetpercentage verlaagd. Als jij nu een te hoog vetpercentage hebt worden daar ook oestrogenen aangemaakt en opgeslagen dus door af te vallen zorg je voor verlaging van oestrogeen
  •  Eet lekker veel groene groenten, voornamelijk de koolsoorten zoals broccoli, broccoli kiemen en andere groene koolsoorten. Hier zit het stofje DIM in verwerkt,  DIM heeft een positieve werking op je hormonale balans en zal de te veel aan oestrogeen helpen afvoeren.
  • Omega3 met polyfenolen ga echt een goede omega3 toevoegen aan je voedingspatroon.
  •  Voeg Fyto oestrogenen toe aan je voedingspatroon, dit zijn plantaardige oestrogenen die bijdrage aan een hormonale balans, deze vindt je in lijnzaad, kiemen, knoflook, sesamzaad, noten, zeewier, peulvruchten etc.
  • Je kunt kruiden en supplementen gaan toevoegen dit dit in overleg met een orthomoleculair therapeut, zoals magnesium, Vitamine D, Griffonia Simplicifolia, mariadistel
  • Werken met bio identieke hormonen, in overleg met een expert ga je jezelf goed laten informeren welke supplementen je kunt en mag gaan nemen en of toevoegen. Xeno oestrogenen zijn stoffen die zich gedragen in ons lichaam als hormonen

HOE REAGEERT JE LICHAAM ALS JE HORMONEN UIT BALANS ZIJN?
Sluit Menu
×
×

Winkelmand

%d bloggers liken dit: